Producenci gier mobilnych – inwestycja na kolejne lata?

Branża gier mobilnych wciąż dynamicznie się rozwija, co przekłada się na potencjalny wzrost przychodów spółek działających w tej branży. Według raportu Newzoo z 2020 roku jest 3 483 mln użytkowników smartphonów, a 2023 roku będzie ich 4 100 mln. Przychody z gier mobilnych szacuje się na 77,2 mld usd, co oznacza wzrost 13% r/r. W 2023 roku rynek ten będzie warty ponad 100 mld usd. Segment gier mobilnych rośnie obecnie znacznie szybciej od segmentu gier PC, więc być może warto w tym segmencie poszukać okazji inwestycyjnych na kolejne lata. Największym ryzykiem dla spółek działających w tym segmencie jest przeogromna konkurencja, co sprawie, że zarabiają tylko najlepsi.

W tym artykule poświęcę uwagę tylko polskim spółkom z tej branży, natomiast należy pamiętać, że na rynku są przede wszystkim znacznie większe zagraniczne firmy. Branża gamingowa prężnie rozwija się w Polsce w ostatnich latach, co przyciąga coraz to nowe spółki na naszą polską giełdę. Obecnie jest ok. 50 spółek gamingowych na GPW, natomiast większość z nich działa w segmencie gier PC. Jeżeli chodzi o gry mobilne, to na pewno należy wyróżnić: Ten Square Games, BoomBit, Vivid Games i T-Bull. Na rynek mocniej wchodzi także PlayWay, natomiast pewnie trochę potrwa zanim udział w przychodach z gier mobilnych będzie dla nich znaczący. W naszej ocenie najciekawiej prezentują się Ten Square Games oraz BoomBit, także na ich przykładzie opiszę na co należy zwracać uwagę przy analizie takich spółek. Model biznesowy jest prosty – spółka ponosi koszty produkcji gry, następnie ponosi koszty marketingowe, a potem zarabia na przedmiotach kupionych w grze oraz na reklamach. Koszty marketingowe są ponoszone stale, w dodatku gra wymaga updatów, także koszty na grę także ponoszone są stale. Jest to główna różnica w stosunku do gier PC, gdzie zdecydowana większość kosztów ponosi się na etapie produkcji. Gry w zależności od typu mogą być rentowne kilka miesięcy, a często nawet kilka lat. Ponadto ich rentowność może znacząco rosnąć w czasie.

Kluczowe w analizie są: sprawozdanie finansowe, prezentacje spółki, obecne gry i ich wyniki, przyszłe gry. Generalnie temat analizy spółek jest bardzo rozbudowany, także przejdę przez te punkty pobieżnie.

Przy analizie sprawozdania finansowego najważniejsze są wyniki finansowe (ich wielkość oraz powtarzalność). Spółki różnie księgują wydatki na gry itp., także kluczowe jest indywidualne podejście do każdej spółki. Zadłużenie w postaci obligacji lub kredytów bankowych z reguły nie występuje, jeśli tak, to jest to niepokojące i należy to dokładnie przeanalizować. Największą zaletą inwestycji w takie spółki jest właśnie brak zadłużenia oraz miesięczne raporty wynikowe (a także jesteśmy w stanie codziennie patrzeć jak performuje każda gra). Nie musimy czekać miesiącami na sprawozdanie finansowe. Oczywiście rynek wycenia przyszłość, także najważniejsze będą przyszłe wyniki, które możemy oszacować na podstawie obecnego portfolio gier oraz planowanych premier. Ostatecznie istotne jest przyszłe p/e (stosunek kapitalizacji do zysków), co musimy mniej więcej oszacować. Na podstawie tego należy podejmować decyzje inwestycyjne. Dla dynamicznie rozwijających się spółek z tego segmentu bez zadłużenia, p/e=25 będzie neutralne.

Prezentacje spółki są istotne przy monitorowaniu co dzieje się w spółce. Najważniejsze będą podsumowania obecnych wyników oraz przyszłe premiery. Dzięki prezentacjom/wywiadom jesteśmy w stanie poznać osoby odpowiedzialne za spółkę, a jak pewnie wiecie zaufanie do zarządu jest istotne przy wyborze spółek pod inwestycje.

Obecne gry możemy śledzić na stronach takich jak: sensortower.com (przykład). Pamiętajcie, że wydaje się gry na ios i android. W mojej ocenie dużo łatwiej jest ocenić jak radzi sobie gra na android, ponieważ jest więcej dostępnych informacji w sieci. IOS dostarcza mniej informacji. Patrzymy na: pobieralność, przychody, rankingi. Zupełnie inaczej należy oceniać gry, które bazują na przychodach z reklam (czyli: hyper casual, GaaP, Game as a Product) i na kupowanych przedmiotach w grze (GaaS, Game as a Service). W przychodach na platformie sensortower dostajemy tylko informację o przychodach ze sprzedanych przedmiotów w grze, nie ma tam przychodów z reklam. Pobieralność nie do końca przekłada się ma zyski, ponieważ każdy kraj monetaryzuje się inaczej. W mojej ocenie warto patrzeć na rankingi, bo w ich liczeniu brane są pod uwagę wiele parametrów, w tym czas spędzany w grze, oceny, pobieralność, czas od premiery itd. Ważne jest, czy gra spada w rankingach, rośnie, utrzymuje się stabilnie. Dzięki analizie dziennych wyników jesteśmy w stanie oszacować jaki będzie wynik miesięczny. Zdarza się tak, że możemy domyślać się znaczącej poprawy w danym miesiącu, a kurs na giełdzie kompletnie tego nie uwzględnia. Oczywiście jest to spekulacja.

przyszłych grach najczęściej dowiadujemy się od producenta. Zdarza się też tak, że do sklepu producenta trafia nowa gra o której wcześniej nie wspominali. Oczywiście trafia ona testowo i jest udostępniana w wybranych krajach, aby zbadać grę na żywym organizmie. W inwestowaniu kluczowa jest analiza przyszłości, więc jeżeli zauważymy nową grę, a raczej ogromny potencjał w nowej grze, to może warto wykorzystać to. Ciekawe informacje pojawiają się także na profilu spółki na Instagramie, więc warto je śledzić.

Boombit

Obecnie spółka działa przede wszystkim w segmencie gier hyper casual. Jej poczynania można śledzić pod sklepami w ios i android: BoomBit, BoomHits, TapNice (jeszcze inne wymienione w sprawozdaniach finansowych). Przy analizie spółki należy postawić grubą kreskę od początku 2020 roku, ponieważ zmienił się model biznesowy. Ostatni rok (2019) był nieudaną próbą w segmencie GaaS. Obecnie spółka działa przede wszystkim w segmencie GaaP, co robiła we wcześniejszych latach, więc posiada spore doświadczenie. W obecnym roku widać pewną powtarzalność – wydawanie ok. 2 nowych tytułów miesięcznie i co 3 tytuł odnosi jakiś sukces. Sprowadza się to do zadowalających zysków w 1H 2020 (przy obecnej kapitalizacji). Miesięczne dane sygnalizują, że 3 kwartał też będzie dobry. Obecnie najlepsze tytułu: Ramp Car Jumping, Slingshot Stunt Driver. Obecne portfolio gier jest bogate w około 15 gier, które przynoszą zyski. Firma wciąż się rozwija i planuje zwiększyć zatrudnienie. W 3Q należy spodziewać się one-off ze sprzedaży części udziałów w SuperScale. Warto zapoznać się z rekomendacją kupuj sporządzoną przez Trigon DM (link). Szacują zysk skorygowany w 2020 roku na 15,2 mln pln (odejmowany jest one-off ze sprzedaży części udziałów w SuperScale za 8,3 mln pln). Daje to p/e (kapitalizacja 260 mln pln) 17,1, bez one-off.

Ten Square Games

Spółka działa w segmencie GaaS. Obecna kapitalizacja spółki wynosi 4,9 mld pln, czyli TEN jest 19x większa od BBT. Zdecydowana większość przychodów pochodzi z jednej gry, która zarabia coraz więcej. Wydawało się, że przychody z Fishing Clash ustabilizują się, natomiast tak się nie stało. Spółka znacząco zwiększyła wydatki na pozyskanie nowych graczy w tym roku, m.in. wykorzystała pandemię. Pewne jest, że wyniki w tym roku będą bardzo dobre, natomiast obecna kapitalizacja jest już wymagająca. Szanse dla spółki: wejście na rynek chiński, monetaryzacja kolejnych gier np. Hunting Clash. Co ciekawe Noble Securities rekomenduje sprzedaż z ceną docelową 477,09 (obecna cena 674), jednak nie przywiązywałbym do tego dużej wagi. Spółka wciąż ma ogromny potencjał na dalszy rozwój, problemem jest jedynie obecna kapitalizacji, która jest bardzo wysoka. P/E wynosi 43, natomiast 2H powinno przynieść większe zyski, także jak kapitalizacja nie ulegnie zmianie, to należy spodziewać się niższego p/e na koniec roku (30?).

Podsumowanie

Zdecydowana większość inwestorów skupia się na segmencie gier PC, natomiast to właśnie rynek gier mobilnych rozwija się najszybciej. Na pewno warto rozważyć inwestycję w spółki z tej branży, nie tylko z polskiej giełdy. BoomBit oraz Ten Square Games na pewno są warte analizy, dlatego zostały wyżej przytoczone. Branża ta jest niewątpliwie wymagająca, a obydwie firmy mają już na koncie mniejsze czy większe sukcesy. Ponadto brak zadłużenia oraz bezpieczna pozycja gotówkowa pozwalają im na działanie „bez presji”. Zachęcamy do analizy tych podmiotów i zadawania pytań!

Dodaj komentarz